Romantiek
- Studententypen, Johannes Kneppelhout
Titel:
Studenten-typen
Auteur:
Klikspaan (Johannes Kneppelhout)
Uitgever:
L.J. Veen
Plaats
van uitgave: Utrecht
jaar van
uitgave: 1839-1841
Betoog
Romantiek - Studenten-typen, Johannes Kneppelhout
Studenten-typen,
een boek geschreven door Klikspaan in de periode van de romantiek.
Een boek
vol beschrijvingen van studenten die te vinden zijn in de stad Leiden, stuk
voor stuk voorzien van allerlei kenmerken.
Romantiek,
de periode die is ontstaan aan het einde van de 18e eeuw en doorliep maar de
19e eeuw, was een reactie op de verlichting.
In deze
periode stond vooral het gevoel centraal; zo werden emoties en intuïtie veel belangrijker. Het gevoel stond nu boven de ratio (het denken,verstand).
Mensen
moesten zich meer gaan verbeelden, wegdromen naar ideale omstandigheden en
vooral hun gevoel laten spreken. Het optimistische beeld vanuit de verlichting
verdween.
De natuur
zorgde voor het opwekking van al deze gevoelens, door middel van de
schilderkunst werd de grootsheid van deze natuur zoveel mogelijk benadrukt.
Niet
alleen in de kunst waren aspecten van de romantiek te merken, ook in de
literatuur kon dat worden waargenomen. Literaire schrijvers probeerden zo goed
en duidelijk mogelijk gevoelens, emoties en verbeeldingen te beschrijven in
boeken. De natuur werd verheerlijkt, het verleden werd belangrijker en men ging
daardoor in een nieuw genre schrijven, de historische roman. Ook kwam er een
ander nieuw genre, griezelverhalen.
Het
wereldbeeld in deze periode vormde de romanticus zelf, men vond dat er door
middel van verbeelding verder moest worden gekeken dan alleen met het verstand
dingen te besluiten.
In het
kort kan worden gezegd dat de Romantiek de werkelijkheid sterk idealiseerde.
Studenten-typen
van Johannes Kneppelhout (Klikspaan) is representatief voor de
Romantiekliteratuur.
Wat in de
romantiek zo'n beetje het belangrijkste kenmerk is, komt ook sterk terug in dit
boek. Klikspaan schrijft het boek vanuit zijn eigen ogen, hij beschrijft zelf
alle soorten studenten die hij is tegengekomen aan de Leidsche Hogeschool.
Hij laat
volledig zijn eigen gevoel spreken, zijn gedachten die hij krijgt wanneer hij
die studenten ziet. Hij weet er 12 te benoemen, met elk een eigen definitie.
Onderstaand
een aantal voorbeelden:
De klaploper. Klikspaan geeft bij dit type de volgende beschrijving: 'De
klaploper schooit bij zijn collega-studenten. Soms door ze te misleiden maar
ook wel door overduidelijk onbeschoft gedrag zoals bij iemand binnenstappen en
misbruik maken van andermans vriendelijkheid. Hij profiteert van iedereen en
probeert zoveel mogelijk bij anderen te ritselen zonder er iets voor terug te
geven'.
In dit
stuk is een duidelijke mening te merken en dit wordt puur op gevoel gedaan,
aangezien de schrijver deze typen zelf niet allemaal kent. De schrijver vindt dit type 'een
belachelijke, kleingeestige zwakheid' (blz. 23).
Student-auteur. Over dit type vertelt Klikspaan dat deze veel in de boeken
zit en zich dan ook heel slim voelt. Bij dit type geldt in de gedachtegang:
eerst roem, daarna verdiensten. Hij probeert zoveel mogelijk interessant te
worden gevonden, wat in de werkelijkheid juist het tegenovergestelde is.
De Bivalva is een student die niet voor student kan worden aangezien, zoals Klikspaan beschrijft. In het boek staat ook: ‘Het leeft, het voedt zich; het dierlijk leven gaat zijn gang, maar de ziel…!’ (blz.84) Het ‘wezen’ is een ding wat niets doen en is onverzorgd.
Een beschrijving als bovenstaande laat wel degelijk zien dat er gevoel in wordt gelegd, Kneppelhout spreekt openlijk over hoe hij denkt over deze studenten en schaamt zich ook niet als hij ze beschrijvingen geeft zoals ze hierboven staan.
De Bivalva is een student die niet voor student kan worden aangezien, zoals Klikspaan beschrijft. In het boek staat ook: ‘Het leeft, het voedt zich; het dierlijk leven gaat zijn gang, maar de ziel…!’ (blz.84) Het ‘wezen’ is een ding wat niets doen en is onverzorgd.
Een beschrijving als bovenstaande laat wel degelijk zien dat er gevoel in wordt gelegd, Kneppelhout spreekt openlijk over hoe hij denkt over deze studenten en schaamt zich ook niet als hij ze beschrijvingen geeft zoals ze hierboven staan.
Naast
gevoel, is de verbeelding ook een belangrijk kenmerk wat in het boek goed
terugkomt. Klikspaan plaatst alle ‘soorten’ studenten in een hokje, elk met eigen kenmerken van het
gedrag, levensstijl, afkomst enzovoort. Hierbij verbeeld hij dat iedere student
daadwerkelijke binnen die soort past en ook aan die kenmerken voldoet.
Alle studenten betitelt met Bivalva zijn dus onverzorgd, doen niets en hebben geen ziel.
Hierbij werkt de verbeelding dus sterk mee. Alsof iedere student die er onverzorgd uitziet en weinig diepgang biedt ook echt geen ziel heeft en leeft als een dier.. dat gaat wel ver. Oftewel daar spreekt duidelijk die verbeelding van de schrijver.
Alle studenten betitelt met Bivalva zijn dus onverzorgd, doen niets en hebben geen ziel.
Hierbij werkt de verbeelding dus sterk mee. Alsof iedere student die er onverzorgd uitziet en weinig diepgang biedt ook echt geen ziel heeft en leeft als een dier.. dat gaat wel ver. Oftewel daar spreekt duidelijk die verbeelding van de schrijver.
Ook wordt het verleden van de studenten besproken bij de beschrijvingen van de typen.
Er worden conclusies getrokken over studenten met een rijke familie of juist een arme familie. Er wordt naar hun afkomst gekeken en daarmee wordt bepaald hoe ze nu wel zullen leven. Het historische aspect komt hier dus ook wel in voor, maar dit is niet heel erg duidelijk.
Het boek
studenten-typen van Johannes Kneppelhout is dus wel representatief voor de
romantiek door de kenmerken als, gevoel en verbeelding. Daarnaast speelt voor
een klein deel ook een historisch aspect mee, maar dit is een beetje te
verwaarlozen.
Ik raad aan
deze tekst te lezen, het is vrij grappig hoe de typen studenten worden
beschreven, ookal is het soms een beetje grof. Al met al is het wel een
aanrader.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten